Penulis : David McKevitt
Penerbit : Blackwell Publishers, Oxford
Tahun penerbitan : 1998
Pengulas : Donald Godfrey Aloysius Gomez
730406145651
Perunding
Latihan Kanan
INTAN Kampus
Sabah
Tarikh : 13 Jun 2018
Managing Core Public Services
Penghasilan buku ini adalah suatu usaha David McKevitt
untuk meneliti dan mencadangkan pendekatan baru dalam mengurus perkhidmatan
teras kerajaan supaya dapat ditingkatkan keberkesanan dan keefisienan
perkhidmatan tersebut. Penyelidikan beliau menilai cara-cara bagaimana agensi-agensi
yang menyampaikan perkhidmatan yang dianggap teras dapat diurus dengan lebih
baik serta membincangkan reka bentuk struktur yang perlu diadakan bagi
mendukung penyampaian perkhidmatan yang unggul. Di mana keunggulan penyampaian
perkhidmatan tersebut diistilahkan sebagai suatu ‘social optimality’ atau optimum
sosial kepada pencapaian yang diinginkan. Istilah perkhidmatan teras kerajaan atau ‘core government services’ adalah perkhidmatan kerajaan yang dikenalpasti
mempunyai kepentingan kepada negara terutamanya dari segi keselamatan dan juga kemajuan
kehidupan rakyat. Namun, satu lagi faktor
yang menjadi kaveat kepada definisi ‘perkhidmatan teras kerajaan’ adalah di
mana perkhidmatan tersebut menampakkan ketidakupayaan sektor swasta dalam
menampung keperluan-keperluan utama pelaksanaan perkhidmatan tersebut. Contoh
yang paling ketara adalah dari segi keselamatan (tentera), kesihatan (hospital),
pendidikan (sekolah) serta kebajikan masyarakat. Kajian tersebut telah
dijalankan oleh McKevitt di lima buah negara iaitu Britain, New Zealand,
Germany, Sweeden dan Ireland dengan melibatkan responden daripada kalangan penjawat
awam serta pengurusan awam di negara-nergara tersebut.
McKevitt memulakan penghasilan kajian ini pada asalnya
secara bergabung tenaga dengan penyelia PhD beliau iaitu Professor L. Wrigley.
Kajian tersebut akhirnya disempurnakan di Department of Management and Marketing,
University of Limerick. Intipati utama buku ini membincangkan tanggungjawab
pengurus-pengurus perkhidmatan awam dalam mengurus keberkesanan serta kecekapan
dalam tiga fungsi utama serta tiga proses utama. Tiga fungsi utama pengurus
perkhidmatan awam adalah penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan, pemantapan
kebolehan perkhidmatan dan pengukuhan kewangan. Di samping itu, tiga proses
utama pengurus awam adalah pengawalan, penyusunan dan perhubungan manusia.
Secara umumnya, pendekatan yang digunakan dalam
buku ini berlandaskan kepada gerakan baru yang dinamakan “New Public Management” yang menjadi popular di negara-negara Barat
sejak lewat 1980an. Negara-negara yang menerima-pakai penggunaan pendekatan ini
adalah seperti negara Australia, New Zealand, Kanada United Kingdom dan
Sweeden. Dalam perkara ini, McKevitt berbeza pendekatan daripada penulis sekolah
klasik pentadbiran awam yang selalunya memfokus pada kakitangan bawahan ataupun
pucuk pimpinan. Namun, McKevitt menyarankan agar pegawai pengurusan pertengahan
yang perlu memainkan peranan yang lebih penting dalam memastikan penyampaian
perkhidmatan kerajaan mencapai tahap keberkesanan yang diinginkan.
Dalam membincangkan berkaitan ‘perkhidmatan
teras kerajaan’, perspektif yang perlu didukung adalah melihat hubungan antara
rakyat dan perkhidmatan kerajaan sebagai suatu tanggungjawab yang tidak boleh
putus dan berlainan sekali dengan hubungan antara pelanggan dengan pihak swasta.
Di mana, bagi pihak swasta kesetiaan pelanggan dipentingkan dan syarikat
berusaha untuk memperolehi lebih banyak pelanggan yang setia melalui program
berlandaskan pasaran dan program kesetiaan (‘loyalty
programmes’). Namun, bagi pihak kerajaan, hubungan antara masyarakat
sebagai pelanggan dengan perkhidmatan kerajaan yang digunakan tidak boleh putus
dengan mengambil tanggapan bahawa masyarakat sebenarnya tiada peluang untuk
memilih perkhidmatan lain. Contohnya, suatu sekolah awam yang bertujuan
menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada rakyat perlu melaksanakan
perkhidmatan tersebut tanpa sebarang pengecualian bersangkut dengan contohnya sikap
atau kesetiaan rakyat kepada kerajaan. Walaupun, kemungkinan wujudnya sekolah
swasta yang dianggap lebih mewah. Perkara sama juga ternampak apabila rakyat
mengharapkan perkhidmatan polis. Perkhidmatan tersebut tidak boleh putus atas
sebarang sebab seperti kesetiaan atau sikap disebabkan rakyat dianggap tiada peluang
memilih perkhidmatan.
Isu menarik yang turut dibincangkan McKevitt
adalah berkaitan Strategic Control of
Core Public Services dalam bab kelima buku tersebut. Pengawasan sistem
penyampaian perkhidmatan oleh pengurus perkhidmatan awam dilihat sebagai
penting dalam membolehkan objektif dasar kerajaan diterbitkan dalam bentuk
perkhidmatan yang boleh diukur (‘measureable’)
dan boleh dipercayai (‘reliable’)
oleh rakyat. Kawalan strategik dianggap penting dalam memastikan kejayaan
mana-mana aktiviti organisasi. Ini disebabkan objektif dasar kementerian yang meluas
perlu diterbitkan pula kepada perundangan dan pelbagai program. Ini termasuklah
peraturan yang berkaitan dengan pengawasan penyampaian perkhidmatan. Dalam hal
ini, New Zealand telah diambil sebagai contoh terbaik dalam melaksanakan
penstrukturan semula pengawalan perkhidmatan awam yang dianggap radikal bagi
negara-negara ‘ekonomi moden’. Di samping itu struktur organisasi perlu diperbahrukan
serta perhubungan yang baru dan berkekalan perlu diwujudkan supaya dasar-dasar kerajaan
dapat dilaksanakan dengan jayanya.
Secara kesimpulan saya ingin memetik kenyataan
McKevitt yang bagi saya merumuskan kepentingan mempelajari strategi pengurusan
perkhidmatan teras iaitu,
“Unless, however, service delivery is set
within a strategic context, the reform programmes of the countries studied
become simply a narrative of change rather than a structured scrutiny of
purposeful public activity. Strategy provides a framework for analysis and
supplies us with a comparative framework for the analysis of government
activity.”
Secara amnya, buku ini disyorkan kepada pihak
‘middle managers’ serta pegawai yang terlibat dalam pengurusan yang ingin
berusaha mencari penyelesaian kepada isu yang senantiasa dipersoalkan berkaitan
keberkesanan dan langkah yang perlu diambil bagi memastikan perkhidmatan awam
terutamanya perkhidmatan teras dapat diurus dengan efisien.
Comments
Post a Comment